ROTTERDAM– De opvang voor daklozen in de Heer Vrankestraat te Rotterdam-Noord is overdag weer open. Dat heeft wethouder Ronald Buijt (Leefbaar Rotterdamk) besloten, nadat bleek dat de eerdere sluiting tot meer overlast leidde in de buurt. Met deze maatregelen hoopt de gemeente de ernstige overlast in de Agniesebuurt en het Oude Noorden beter aan te pakken.
De gemeente sloot de opvang in de hoop dat cliënten naar de dagopvang in de Vijverhofstraat zouden gaan. Dat plan werkte niet. Veel daklozen bleven rondhangen bij de gesloten deur, wat zorgde voor onrust in de wijk. ‘De maatregel pakte anders uit dan we hadden gedacht’, laat Buijt weten.
De opvang blijft nu minstens een jaar overdag open. Ondertussen gaat de Nico Adriaans Stichting (NAS), die de opvanglocaties beheert, aan de slag met het opzetten van beheercommissies voor beide locaties. In het verleden werd al vaker geprobeerd zo’n commissie op te richten, maar dat hield nooit lang stand. Volgens Buijt is goed beheer belangrijk voor de leefbaarheid in de wijk en het draagvlak voor de opvangvoorzieningen. De NAS start deze maand met het opzetten van de commissies, waarin buurtbewoners, cliënten en medewerkers kunnen meepraten.
