ROTTERDAM- Rotterdam maakt zich op voor een grote wissel in de wijken. De wijk- en dorpsraden die sinds 2022 actief zijn, leggen in april 2026 hun taken neer. Dat gebeurt niet stilletjes, maar met een feestelijke bijeenkomst en een waarderingsdiner voor de voorzitters. De gemeente spreekt van een ‘fantastisch beeld van Rotterdammers die met succes aan hun stad werken’.
De wijkraden hebben in 3 jaar tijd ruim 3100 acties uitgevoerd. Van verkeersveiligheid tot het verzachten van armoede, overal werd hard gewerkt. Toch komt er nu een einde aan deze bestuursperiode. Op 22 april 2026 worden de iPads en toegangspassen ingeleverd en stopt de vergoeding. De laatste vergadering moet vóór die datum plaatsvinden.
Voor wie nog plannen heeft, is er een uitweg. Raden mogen drie onafgemaakte acties uit 2025 voordragen voor uitvoering in 2026. Een jaaractieplan voor 2026 komt er niet meer.
Rotterdammers vanaf 16 jaar kunnen zich vanaf 1 december aanmelden als kandidaat voor de nieuwe wijkraden. De verkiezingen vallen samen met de gemeenteraadsverkiezing op 18 maart. Aanmelden kan online of bij de wijkhub en het stadhuis. De nieuwe raden worden op 22 april geïnstalleerd.
