ROTTERDAM- Bij enkele locaties in Rotterdam blijkt het niet mogelijk om de wachttijd voor trams bij verkeerslichten te verkorten, zonder aanzienlijk oponthoud te veroorzaken voor andere verkeersdeelnemers. Dit geldt onder andere voor het Hofplein, het Churchillplein en het kruispunt Boompjes-Erasmusbrug. Deze locaties vervullen onder meer een belangrijke functie voor fietsers, voetgangers en automobilisten. Het minimaliseren van de wachttijd voor trams zou hier leiden tot disproportionele wachttijden voor andere weggebruikers, wat als onwenselijk wordt beschouwd.
Deze conclusie maakt deel uit van een breder onderzoek naar verkeersregelinstallaties langs tramlijnen in Rotterdam, uitgevoerd op basis van de motie ‘Voorrang voor de tram’. Hierbij zijn ongeveer 70 verkeerslichten onderzocht. Voor een groot deel bleek de doorstroming al goed: de tram kan hier vrijwel altijd doorrijden zonder vertraging. Bij acht kruispunten werden tijdens het onderzoek directe verbeteringen doorgevoerd, zoals het aanpassen van instellingen, wat resulteerde in tijdwinst van 5 tot 35 seconden. Voor veertien andere kruispunten zijn verbeteringen haalbaar, maar vereisen deze specifieke aanpassingen die later worden ingepland.
De gemeente onderzoekt samen met betrokken partijen of er aanvullende maatregelen mogelijk zijn voor een betere balans tussen de doorstroming van trams en de wachttijden van overige verkeersdeelnemers. Waar dit niet realiseerbaar is zonder de verkeerssituatie te verslechteren, zoals op de genoemde locaties, blijft de huidige situatie voorlopig gehandhaafd.