SCHIEDAM– In een brief aan de Tweede Kamer licht minister Sophie Hermans (VVD) de voortgang van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) toe, waarbij onder meer aandacht wordt besteed aan de verbeteringen aan het spoortraject tussen Den Haag en Rotterdam, waar ook station Schiedam Centrum deel van uitmaakt. De modernisering van het spoor tussen Den Haag en Rotterdam is voltooid, wat zorgt voor betere doorstroming en een frequentere dienstregeling. Dit traject heeft een belangrijke uitbreiding gekregen binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hermans: ‘Op 14 april 2025 is, in aanwezigheid van de staatssecretaris van IenW en vertegenwoordigers uit de regio, de opening verricht van de uitbreiding naar vier sporen tussen Schiedam-Rotterdam en tevens de afronding van het gehele PHS-project Rijswijk-Rotterdam gevierd.’
De afronding van het project betekent dat reizigers nu profiteren van een verbeterde en frequentere treindienst. De nieuwe infrastructuur maakt het mogelijk dat sprinters vaker stoppen op Schiedam Centrum, wat de reiservaring en toegankelijkheid van de regio verder vergroot. Volgens de minister biedt de voltooiing van het project concrete voordelen: ‘Voor de reizigers levert het een beter en frequenter treinproduct op.’ Dit project maakt deel uit van bredere spoorontwikkelingen in Zuid-Holland. Binnen de MIRT-verkenning Oude Lijn wordt onderzocht hoe het treinverkeer op de route verder geoptimaliseerd kan worden.
Met de afronding van de werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam zet de overheid opnieuw een belangrijke stap richting een sneller en efficiënter openbaar vervoer. De verbeteringen zorgen ervoor dat het traject beter bestand is tegen de groeiende reizigersstromen en de intensieve benutting van het spoor in de Randstad.