ROTTERDAM– Bij het opvangschip MS Silja Europa in de Merwehaven in Rotterdam-West zijn inmiddels ook winkelwagentjes gesignaleerd, vooral de blauwe van supermarkt Albert Heijn (AH), waarvan de dichtstbijzijnde vestiging in de Vierhavensstraat zit. De winkelwagens staan tussen de honderden fietsen, waarvan een groot aantal niet op slot staat. De situatie wijst op een totaal gebrek aan toezicht en handhaving in de omgeving.
Winkelwagens mogen volgens de wet niet worden meegenomen naar huis of achtergelaten in de openbare ruimte. Ze blijven eigendom van de supermarkt en verdwijnen jaarlijks met tienduizendtallen, tot frustratie van de bedrijven. De schade loopt op in de miljoenen. Een winkelwagen kost gemiddeld tussen de 150 en 300 euro. Veel gemeenten hebben regels opgesteld in hun Algemene Plaatselijke Verordening (APV) om ongeoorloofd gebruik te beperken. Zo geldt in veel plaatsen een straal van 100 meter rondom supermarkten, waarbinnen de wagens moeten blijven. Wie zich daar niet aan houdt, kan een boete van 100 euro krijgen.
De situatie bij de Merwehaven laat zien dat maatschappelijke integratie en openbare orde soms ongemakkelijk samenkomen. De supermarktketen AH zet zich al jaren in om vluchtelingen (asielzoekers met een verblijfsvergunning) een werkplek te bieden. Sinds 2016 werkt het bedrijf hiervoor samen met gemeenten, het UWV en maatschappelijke partners. Dit leidde tot werkervaringsplekken, taalondersteuning en begeleidingstrajecten. Inmiddels zijn meer dan 2.000 mensen met een zogeheten afstand tot de arbeidsmarkt actief binnen het bedrijf. Het gaat onder meer om vluchtelingen en Oekraïense nieuwkomers, die in sommige regio’s ook taallessen krijgen aangeboden, betaald door AH zelf. Het doel is om in 2025 ten minste 2.000 vluchtelingen aan het werk te hebben.
Je zou eens moeten dreggen daar, genoeg fietsen en winkelwagentjes zien we nooit op de kade, maar verdwijnen discreet.