SCHIEDAM– Fietsers die dit weekend gebruikmaken van de Beneluxtunnel tussen Schiedam en Pernis worden op meerdere plekken rond de fietsbuis geconfronteerd met waarschuwingsborden die elkaar tegenspreken. Wat bedoeld lijkt als heldere informatie over defecte liften en roltrappen, leidt in de praktijk vooral tot onduidelijkheid.
Een groot geel bord aan de Schiedamse zijde meldt dat zowel lift als roltrappen niet werken. Wie zich daardoor laat afschrikken, mist het feit dat de lift aan deze kant gewoon functioneert. Fietsers kunnen dus zonder problemen afdalen naar de tunnel en er ook weer uitkomen bij de kant van Pernis, want aan de overkant, aan de zijde van Pernis, is de situatie precies omgekeerd. Daar meldt een bord dat de lift buiten werking is – en dat klopt. Toch zijn de roltrappen aan deze kant gewoon inzetbaar, zowel voor de afdaling als voor de rit omhoog. Fietsers kunnen dus met enige inspanning, maar zonder grote belemmering, de tunnel gebruiken zoals ze gewend zijn.
Bij de ingang van de brom- en snorfietstunnel staat bovendien nog een ander bord: dit verwijst naar een pendelbus die reizigers zou moeten vervoeren als alternatief. Wie op die dienst rekent, komt bedrogen uit. De pendelbus reed alleen gedurende de maanden dat de tunnel eerder tijdelijk gesloten was vanwege werkzaamheden van Rijkswaterstaat aan de installaties. Die dienst werd al in december stopgezet en is sindsdien niet meer actief, maar het bord staat er nog.
De wirwar aan tegenstrijdige informatie heeft geleid tot frustratie en verwarring bij veel tunnelgebruikers. Sommige fietsers kiezen eieren voor hun geld en draaien om, in de veronderstelling dat de hele tunnel onbruikbaar is. Anderen twijfelen ter plekke of ze hun fiets wel veilig naar beneden kunnen krijgen.
Wat er feitelijk aan de hand is, is minder complex dan het lijkt: alleen de lift aan de zuidzijde werkt niet en de roltrappen bij Schiedam zijn defect, maar zolang de nieuwe borden blijven staan, blijft het verschil tussen werkelijkheid en bebording verwarrend groot.