SCHIEDAM– Ondanks het gebrek aan harde bewijzen, staat opnieuw het vermeende slavernijverleden van Schiedam centraal. Nu tijdens de Dag van de Geschiedenis. Historica Merel Blok van de Vrije Universiteit en het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis zal zich wagen aan het gevoelige onderwerp, dat al vaker discussie opriep. Onderzoek dat eerder door Blok werd gepresenteerd, wordt door critici als mager onderbouwd beschouwd.
De Historische Vereniging Schiedam organiseert het evenement in het kader van Schiedam 750. Bezoekers zijn welkom tussen 12.00 en 17.00 uur in de Sint Jorisdoelen. De toegang is gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht via dagvdgeschiedenis@gmail.com of op Doeleplein 1.
Naast de lezing over het vermeende slavernijverleden zijn er diverse andere activiteiten. Professor Frits van Oostrom spreekt over Jacob van Maerlant, schrijver aan het hof van Aleida, de vrouw die Schiedam stadsrechten gaf. Jeroen Rodenberg licht haar betekenis toe. Er is een literaire wandeling, een pubquiz met prijzen, en de monumentale Sint Jorisdoelen zelf zijn te bezichtigen.
De dag eindigt met een gezamenlijk drankje, waarmee de organisatie het publiek wil bedanken en het jubileumjaar van de stad in stijl voortzet.
Hopelijk wordt er niet alleen aan de vermeende slavernij in Schiedam aandacht gegeven.
Aandacht aan bewezen slavernij in Schiedam wordt niet tot weinig gegeven.
Wat te denken van de ‘Gouden jaren’ van de stokerijen en de baasjes ervan en de door hun veroorzaakte armoede en overige ellende. Keihard en lange dagen onder de meest afschuwelijke omstandigheden slavenarbeid verrichten.
Maar dat zal voor de azijnpissers over de vermeende Schiedamse slavernij ondergeschikt zijn.
@ Jaap , ze kennen van mijn part allemaal de T. krijgen . Ik heb eigenlijk helemaal geen zin meer om nog op dit soort berichten te reageren …………………….
@Jan
Je hebt gelijk.
Reageren heeft geen zin.
Hoop dat al dat volk die voor veelal vermeende asielzoekers (gelukzoekertjes), arbeidsmigranten, gefrustreerde rijksgenoten (vermeende Schiedamse slavernijverleden) en vermeende oorlogsvluchtelingen (deserteurs) opkomen deze als boven, onder en naast wonende buren krijgen. En dat hun (klein)kinderen in een klas komen te zitten met dat volk.
Het volk krijgt wat het toekomt.