SCHIEDAM– Uiterlijk op 1 september 2025 moet de aanleg van de Boerhaavetunnel in Schiedam-Oost van start zijn gegaan. Deze fietstunnel onder de spoorlijnen bij de Boerhaavelaan is van groot belang voor de nieuwe fietscorridor tussen de Spaanse Polder en Merwe-Vierhavens én vormt een harde voorwaarde voor het behoud van meer dan 18 miljoen euro aan subsidies van het Rijk en de regio.
De gemeente Schiedam ontving eerder al 18,05 miljoen euro via de Woningbouwimpuls, gekoppeld aan de bouw van 3.000 woningen op Schieveste. Die subsidie komt alleen beschikbaar als de eerste paal ook vóór 1 september 2025 de grond in gaat én de bereikbaarheid van het gebied voor fietsers en voetgangers goed geregeld is. Zonder tunnel is dat niet mogelijk – dus zonder tunnel, geen woningen.
De tunnel is een brede, obstakelvrije doorgang voor fietsers en voetgangers. Hij moet Schieveste en Schiedam-Oost verbinden met het station, omliggende bedrijventerreinen en toekomstige woonwijken. Daarmee is de tunnel niet alleen belangrijk voor de mobiliteit, maar ook onmisbaar voor de hele gebiedsontwikkeling.
ProRail ontwerpt de tunnel in opdracht van de gemeente en werkt samen met RET. Beide partijen hebben hun eisenpakket al ingeleverd. De daadwerkelijke bouw start pas medio 2026, maar de voorbereidingen – zoals ontwerp, vergunningen en aanbesteding – moeten nu worden afgerond, want zonder start vóór 1 september vervallen de subsidies, komt de woningbouw tot stilstand en raakt de hele planning in de knel.
De Boerhaavetunnel is een onmisbaar onderdeel van fase 1 van de fietscorridor. De totale kosten bedragen ruim 18 miljoen euro. De gemeente vraagt 6,5 miljoen subsidie aan bij de MRDH en kreeg eerder al ruim 5,3 miljoen toegezegd uit andere rijksmiddelen, maar al dat geld staat op het spel als de deadline niet wordt gehaald. De druk is groot: met nog slechts enkele maanden te gaan moet het gemeentebestuur snel schakelen. Alles – van ontwerpbesluiten tot aanbestedingen – moet vóór september rond zijn. Uitstel is geen optie, als Schiedam haar woningbouwambities niet wil laten ontsporen.