ROTTERDAM– In Schiehaven Noord wil de gemeente Rotterdam een hele nieuwe woonwijk bouwen met onderdelen van gesloopte panden. Van vloerplaten en staal tot glas en beton, alles wat nog bruikbaar is krijgt daar een tweede leven. Het gaat om 500 tot 700 appartementen, waarvan het grootste deel betaalbaar wordt.
Rotterdam zoekt bedrijven die binnenkort panden gaan slopen en wil weten welke materialen beschikbaar komen. Zo kunnen onderdelen uit oude kantoren, fabriekshallen of parkeergarages worden hergebruikt in de nieuwe wijk. Het liefst vindt de gemeente zelfs een compleet gebouw dat opnieuw kan worden opgebouwd. Dat gebeurde eerder al met het gebouw de HER, dat uit Delft kwam en nu in Rotterdam staat.
De bouw in Schiehaven Noord is een zogenoemde Paris Proeftuin. Dat betekent dat de gemeente hier wil leren hoe je op een slimme manier kunt bouwen met bestaande materialen. Door minder nieuwe grondstoffen te gebruiken daalt de CO2-uitstoot (*) en blijven de kosten beperkt. Zo krijgt het afval van vandaag waarde in de stad van morgen.
De nieuwe wijk moet niet alleen een proefterrein worden voor hergebruik, maar ook een prettige plek om te wonen. Er komt veel groen, en 65% van de woningen wordt gebouwd voor mensen met een midden- of lager inkomen. De stad werkt samen met corporaties en marktpartijen om dat voor elkaar te krijgen.
* De gemeente stelt dat de gebouwde omgeving verantwoordelijk is voor ongeveer 40% van de totale CO₂-uitstoot in Nederland en schildert dit af als een groot probleem. Die voorstelling van zaken is echter misleidend. CO₂ is een natuurlijke groeistof die planten en bomen doet groeien, de aarde vergroent en de landbouwopbrengsten verhoogt. Het wordt hoog tijd dat deze feiten niet langer genegeerd worden in het publieke debat.

Die beperking CO2 geloof ik wel maar dat bouwen met 2e hands materialen goedkoper is geloof ik niet. De hoeveelheid maatwerk is dan oneindig en dus veel duurder. Van bestaand beton/glas/staal/etc. nieuwe bouwmaterialen maken voorkomt dit maar dan is het CO2-voordeel gelijk weg.