SCHIEDAM- De gemeente Schiedam heeft besloten om de aanbevelingen over de rechtsbescherming van inwoners serieus op te pakken. Het stadsbestuur heeft hiervoor vier jaarverslagen uit 2024 bestudeerd. Deze verslagen komen van de bezwaarschriftencommissie, de Nationale Ombudsman, het Klant Contact Centrum en de afdeling Juridische Zaken & Inkoop. Het gaat om rapporten over hoe de gemeente omgaat met klachten, bezwaren en verzoeken op grond van de Wet Open Overheid.
De gemeente stuurt de jaarverslagen nu door naar de burgemeester en de gemeenteraad, zodat ook zij hiervan op de hoogte zijn. Daarbij wordt een begeleidende brief meegestuurd waarin het belang van de inhoud wordt uitgelegd.
In de jaarverslagen staan verschillende aanbevelingen over hoe de gemeente beter kan omgaan met inwoners die bezwaar maken of een klacht indienen. Ook wordt gekeken naar hoe de informatievoorziening richting inwoners kan worden verbeterd. De gemeentesecretaris krijgt de opdracht om de inhoudelijke en procesmatige adviezen uit de rapporten te verwerken in het dagelijks werk van de gemeente.
Met deze beslissing wil het stadsbestuur laten zien dat het openstaat voor verbetering en dat het de manier waarop inwoners worden behandeld wil versterken.