SCHIEDAM– Inwoners van Schiedam die geluidsoverlast ervaren van provinciale wegen kunnen binnenkort beter terecht bij de gemeente. De provincie heeft het Actieplan Geluid 2024-2029 vastgesteld. Daarin staat hoe geluidsoverlast langs provinciale wegen kan worden aangepakt. Hoewel Schiedam als gemeente zélf verantwoordelijk is voor de meeste wegen binnen de stad, komen ook klachten over wegen van de provincie soms terecht op het stadskantoor.
Als inwoners zich melden met een klacht, wordt onderzocht of het om geluid van een provinciale weg gaat. Is dat het geval, dan kan de gemeente een subsidie aanvragen om het probleem aan te pakken. Denk aan maatregelen zoals stiller asfalt of andere geluidsbeperkende ingrepen. De provincie betaalt dan mee, maar verwacht ook dat de gemeente meedoet.
Volgens het actieplan moet de gemeente ook inschatten of er meer mensen overlast ervaren. De provincie vindt het belangrijk dat het niet bij één klacht blijft, maar dat er gekeken wordt of er een breder probleem speelt in de buurt. Wie zich stoort aan lawaai, kan de situatie bespreken met de gemeente. Die kan vervolgens samen met de provincie bekijken of er onderzoek of een maatregel nodig is. Schiedam krijgt hiermee dus een belangrijke taak bij het oplossen van klachten over verkeerslawaai op wegen die niet onder de gemeente zelf vallen.
In Schiedam lopen meerdere provinciale wegen, oftewel wegen die in beheer zijn van de provincie Zuid-Holland en niet van de gemeente of het Rijk. Zo’n provinciale weg is de N471 – Delft – Schiedam – Rotterdam. Deze weg begint bij de A13 (bij Delft) en loopt via Overschie richting Schiedam. De N436 – Kethelweg – Harreweg (verbindingsweg tussen Schiedam en Midden-Delfland) is ook een provinciale weg. Deze ligt aan de noordwestkant van Schiedam, richting Kethel en de polder en loopt via de Harreweg langs Kethel naar Maassluis/Midden-Delfland. Dit is een wat rustigere provinciale weg, maar wél onder beheer van de provincie. Binnen Schiedam betreft het voornamelijk het stuk tussen de A20 (knooppunt Kethelplein) en de grens met Rotterdam (bij Overschie). Bekende delen: de Rotterdamsedijk, en verder richting de Giessenweg in Rotterdam.

En hoe zit het precies met die losers die de hele dag en avond met extra herrie makende auto’s en motoren door de straat rijden? Zou dat niet prioriteit moeten hebben, in plaats van zogenaamde overlast van provinciale wegen? Die mensen daar hebben werkelijk geen flauw benul van wat belangrijk is voor de inwoners. Het is ongelooflijk.
Tip : ik ken nog wel een adres waar ze dubbelloops jachtgeweren inclusief patronen verkopen , dan ben je in ene keer overal vanaf ………………..