SCHIEDAM– In de nieuwe beleidsnota van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is vastgelegd hoe zij de komende jaren omgaat met haar reserves en fondsen. Vooral op het gebied van mobiliteit en economische ontwikkeling wordt er geïnvesteerd in projecten waar ook Schiedammers van profiteren. De nieuwe spelregels zijn op 12 september 2024 vastgesteld door het bestuur van de MRDH. Hiermee is voor Schiedam duidelijk wat er de komende jaren financieel mogelijk is op het gebied van verkeer en economie, via deze regionale samenwerking.
De MRDH beheert een speciaal fonds van ruim 500 miljoen euro: het Fonds BDU. Dit geld is bedoeld voor verbetering van het verkeer en openbaar vervoer in de regio. Denk aan betere wegen, schonere bussen of extra trams. Ook projecten die Schiedam verbinden met omliggende steden vallen hieronder. Als geld in een bepaald jaar niet wordt gebruikt, blijft het beschikbaar voor later.
Voor Schiedam betekent dit dat er blijvend geld beschikbaar is voor belangrijke verbindingen, bijvoorbeeld tussen het centrum en het station, of naar Rotterdam en Den Haag.
De MRDH heeft ook een pot geld klaarliggen voor het versterken van de economie in de regio: de reserve Economisch Vestigingsklimaat. Eind 2024 zat hier bijna 5 miljoen euro in. Dit geld wordt gebruikt voor projecten die de regio aantrekkelijker maken voor bedrijven en ondernemers. Voor Schiedam kan dat bijvoorbeeld betekenen: investeringen in bedrijventerreinen, hulp aan startende ondernemers of het verbeteren van winkelgebieden. Als een project wat langer duurt, kan het geld bewaard blijven en later alsnog worden gebruikt. Zo blijft er ruimte voor plannen die niet precies binnen één kalenderjaar passen.
De MRDH heeft op dit moment geen speciale financiële voorzieningen die alleen voor risico’s zijn bedoeld, maar wel duidelijke regels over hoe en wanneer gemeenten geld mogen gebruiken uit de bestaande fondsen en reserves. Dat zorgt voor overzicht en voorkomt verrassingen.
M.J.R.Z.D.D.