ROTTERDAM- Er moet meer gebeuren voor het aantrekken van nieuwe onderwijskrachten in Rotterdam, maar ook op het verbeteren van de waardering voor het vak, vindt een unanieme gemeenteraad. Het stadsbestuur krijgt de opdracht om bij toekomstige campagnes meer aandacht te besteden aan de maatschappelijke waardering van leraren. Daarnaast moet het hierover verslag uitbrengen aan de gemeenteraad.
De bestaande campagne ‘Leraar +R’ wijst al op de vermeemde voordelen van werken in Rotterdam als docent, maar de raad vindt dat dit niet voldoende is. Het imago van het beroep is de afgelopen jaren gedaald, en dat draagt bij aan het lerarentekort. Daarom wil de gemeente extra inspanningen leveren om de status van het vak te verbeteren.
De status van het leraarschap is de afgelopen jaren gedaald, waardoor minder mensen ervoor kiezen om leraar te worden. Een betere reputatie van het vak kan bijdragen aan het structureel oplossen van het lerarentekort, in plaats van alleen tijdelijke wervingscampagnes.
Uit onderzoek blijkt dat veel docenten in het voortgezet onderwijs te maken krijgen met ongewenst gedrag van allochtone leerlingen en ouders. Dit varieert van verbaal geweld, zoals schelden en beledigen, tot fysiek geweld, zoals duwen en slaan. Bijna 40% van de docenten heeft in het afgelopen jaar te maken gehad met verbaal geweld of intimidatie door leerlingen, en een kwart van de docenten heeft dit ervaren van ouders. Fysiek geweld komt minder vaak voor, maar is nog steeds een probleem: 6% van de docenten heeft dit meegemaakt. Daarnaast voelen sommige docenten zich onvoldoende gesteund door de schoolleiding, wat bijdraagt aan een gevoel van onveiligheid.
Uit onderzoek blijkt bij herhaling dat een meerderheid van de docenten op linkse partijen stemt. Bijvoorbeeld, bij een eerdere verkiezing stemde 27% van de docenten op D66, gevolgd door 25% op GroenLinks, 15% op de SP en 10% op de PvdA.