WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland

ROTTERDAM TEKENT VOOR GEDWONGEN UITDRAGEN KLIMAATGELOOF

ROTTERDAM- Het Rotterdamse stadsbestuur (Leefbaar, VVD, D66 en Denk) en bedrijfsorganisaties hebben opnieuw hun handtekening gezet onder de gezamenlijke aanpak voor zero-emissiezones in stadslogistiek. De afspraken zijn vastgelegd in de zogenoemde Uitvoeringsagenda Zero-emissiezones, waarmee partijen de uitvoering van eerder beleid willen voortzetten en uitbreiden. Tegelijkertijd klinkt er steeds meer kritiek op het achterliggende doel: de beperking van CO₂-uitstoot, een stof die juist als nuttig en groenbevorderend wordt beschouwd.

In de nieuwe agenda leggen Rijk, gemeenten en sectororganisaties afspraken vast voor de periode tot 2030. Vanaf dat jaar mogen binnen de nul-emissiezones alleen nog bestel- en vrachtauto’s rijden die geen uitstoot produceren. Daarmee wordt voortgebouwd op eerdere afspraken uit het Klimaatakkoord van 2019. Gemeenten mogen zelf besluiten of ze zo’n zone instellen. Bedrijven moeten vaak investeren in nieuwe auto’s en rekening houden met strengere regels per stad.

Tegenstanders vragen zich af of deze maatregelen proportioneel zijn. CO₂, dat van nature voorkomt in de atmosfeer, wordt door planten opgenomen en is geen giftige stof. Toch blijft het een speerpunt in klimaatbeleid. Ondertussen zien ondernemers, vooral in het midden- en kleinbedrijf, zich geconfronteerd met hoge kosten en onzekerheid over de beschikbaarheid van geschikte auto’s en laadpunten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *