WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland

ROTTERDAM RICHT PIJLEN OP PLEGERS STRAATINTIMIDATIE

ROTTERDAM– Op het Eendrachtsplein in Rotterdam verschijnt een barbershop voor de aanpak van seksuele straatintimidatie. Met de campagne ‘Wees een Baas’ richt de stad zich voor het eerst niet op slachtoffers, maar op de mannen die vrouwen op straat naroepen, sissen of achterna lopen.

De campagne is gericht op jonge mannen tussen de 17 en 30 jaar, en komt voort uit meerdere onderzoeken die keer op keer hetzelfde beeld schetsen: seksuele straatintimidatie komt vooral voor binnen bepaalde migrantengemeenschappen, waarbij jonge mannen de grenzen van anderen overschrijden. Vrouwen en meisjes met een autonome levensstijl – die zich zelfstandig bewegen in de stad – ondervinden hier dagelijks de gevolgen van.

De slogan van de campagne is duidelijk: ‘Een échte man roept niet, sist niet, fluit niet. Wees een Baas.’ Het woord ‘baas’, populair in jongerentaal als aanduiding van status en respect, wordt nu ingezet om respectvol gedrag op straat aan te moedigen. De boodschap is: je bent pas iemand als je je weet te beheersen.

In de barbershop op het Eendrachtsplein kunnen mannen tijdens een gratis knipbeurt met barbiers en influencer Rarko praten over straatintimidatie. De gesprekken worden opgenomen en krijgen later een plek in de online campagne, die tot 20 juli te zien is. Rarko, die binnen de doelgroep bekend staat als een no-nonsense spreker, gaat het gesprek niet uit de weg. Zijn directe toon zorgt ervoor dat jonge mannen niet afhaken. Dat is nodig, want volgens de gemeente is dit een onderwerp waar je niet omheen kunt.

Eén gedachte over “ROTTERDAM RICHT PIJLEN OP PLEGERS STRAATINTIMIDATIE

  1. O ik zie het al ; Het zijn Neanderthalers-types die net als Hermit en Kreuger hier een grote muil hebben terwijl hun roots ergens anders liggen …………

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *