ROTTERDAM- Er worden vanaf dit jaar nieuwe maatregelen genomen om jongeren in Rotterdam beter te informeren en te ondersteunen bij geldproblemen, verkondigt het stadsbestuur op de Coolsingel. Dit volgt uit een onderzoek dat is uitgevoerd op verzoek van de gemeenteraad. De uitkomsten zijn nu bekend en leiden tot concrete aanpassingen in de manier waarop de gemeente jongeren benadert.
Uit het onderzoek blijkt dat jongeren sterk van elkaar verschillen in hoe zij informatie ontvangen en verwerken. Daarom kiest de gemeente voor een brede communicatiemix. Naast sociale media en influencercampagnes, worden ook vertrouwde plekken als buurthuizen, sportclubs en metrostations ingezet om informatie te verspreiden. Traditionele middelen zoals brieven en persoonlijke gesprekken blijven ook in beeld, omdat die voor sommige jongeren beter werken.
Een belangrijk punt dat jongeren zelf inbrachten, is dat voorlichting vaak te laat komt. Veel financiële problemen ontstaan al vóór het 18e levensjaar. De gemeente gaat daarom eerder beginnen met het verspreiden van het Nibud-boekje ‘Geldwijzer Bijna 18’, dat jongeren helpt bij financiële keuzes en verantwoordelijkheden. Er wordt ook gekeken naar extra communicatiemiddelen die jongeren bereiken rond hun achttiende verjaardag.
Tijdens een bijeenkomst met jongerenplatform Young010 werden bovendien andere effectieve manieren besproken om jongeren te bereiken, zoals advertenties in bioscopen en de inzet van ervaringsdeskundigen op scholen. Deze ideeën worden meegenomen in de verdere aanpak.
De bestaande initiatieven, zoals de app Kwikstart en eerdere influencercampagnes, worden voortgezet en verder uitgebouwd. Die aanpak heeft al geleid tot meer telefoontjes van jongeren naar de gemeente voor hulp bij geldzorgen.
Als je als jongere geldproblemen hebt overval je toch een supermarkt? Of je neemt een opdracht aan om gevels op te blazen. Ook kun je pinnende 80 plussers overvallen, die lopen je niet zo hard achterna. Ja, je leert veel van het nieuws.