WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland

ROTTERDAM BELOOFT AANPAK OVERLAST DEELSCOOTERS EN -FIETSEN

ROTTERDAM- Er zal strenger worden opgetreden tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen in Rotterdam, belooft de gemeente opnieuw. Nieuwe regels verplichten aanbieders om overlast actief te verminderen en het aantal speciale parkeerhubs wordt uitgebreid. Daarnaast start een campagne om gebruikers aan te sporen hun vervoermiddel netjes te parkeren. Wethouder Pascal Lansink (VVD) blijft verkondigen dat deelscooters en deelfietsen welkom zijn, maar dat verkeerd parkeren niet langer wordt getolereerd.

Het verkeerd parkeren van deelvervoer veroorzaakt hinder. Blokkeringen op stoepen maken het moeilijk voor voetgangers, mensen in een rolstoel en ouders met kinderwagens. Om het probleem aan te pakken, zet de gemeente in op handhaving, digitale parkeervakken en een eenvoudiger meldsysteem. Het aantal parkeerhubs groeit dit jaar van 140 naar 180, waardoor er meer vaste plekken komen. Gebruikers worden via een campagne aangespoord om deelvervoer correct te stallen. Aanbieders krijgen strengere eisen in hun vergunningen. Zij moedigen correct parkeren aan met beloningssystemen en parkeerscores. Bij herhaald foutparkeren riskeren gebruikers boetes of uitsluiting van het platform.

Critici wijzen op het verband tussen deelvervoer en de WEF-agenda 2030. Het World Economic Forum (WEF) promoot een wereld zonder bezit voor de werkende klasse. Volgens critici is deelvervoer een middel om u aan een leven zonder privébezit te laten wennen en u naar een volledig gecontroleerde, digitale systemen van mobiliteit te leiden. Hierbij kan technologie een grotere rol spelen, bijvoorbeeld via apps die het gebruik en de toegang tot deelvervoer beheren. Dit zou, volgens de critici, bijdragen aan een grotere controle over persoonlijke vrijheden en het consumentengedrag, een punt dat past binnen bredere doelstellingen van de WEF voor een ‘duurzaam’ en meer centraal geregeerd wereldsysteem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *