WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland

PARKEERVAKKEN LEEG: DEELSCOOTERS SCHIEDAM BLIJVEN OVERLAST GEVEN

SCHIEDAM– De vaste parkeervakken voor deelscooters in Schiedam blijven vaak leeg, terwijl de scooters nog steeds op allerlei plekken in de stad worden achtergelaten. Dat blijkt uit het straatbeeld in heel de stad. Hoewel de speciaal aangelegde ‘hubs’ juist bedoeld zijn om de scooters op vaste en overzichtelijke plaatsen te laten parkeren, blijkt in de praktijk dat ze daar nauwelijks worden neergezet.

Deze hubs zijn aangelegd op belangrijke plekken zoals station Schiedam Centrum, de metrostations en in verschillende wijken. Ze moesten het gebruik van deelvervoer overzichtelijker maken en zorgen voor minder rommel op straat, maar in plaats van de scooters netjes in de vakken te zetten, laten gebruikers ze alsnog achter op stoepen, in steegjes en voor huizen. Daardoor ontstaan gevaarlijke of hinderlijke situaties voor voetgangers, mensen met kinderwagens of mensen in een rolstoel.

In het begin van dit jaar werd nog vol vertrouwen aangekondigd dat een rit met een deelscooter of deelfiets alleen zou kunnen eindigen als het vervoermiddel in een van de aangewezen vakken werd gezet. Dat klinkt duidelijk, maar in de praktijk blijkt daar nauwelijks iets van te merken. De gemeente stelt dat het gedrag van gebruikers lastig te sturen is, ondanks de technische mogelijkheden van de apps waarmee de scooters worden gehuurd.

Door de gemeente Schiedam is vorig jaar een evaluatie uitgevoerd van de Nadere Regels deeltweewielers 2022. Daaruit kwam naar voren dat het aantal klachten over hinder door deelscooters en -fietsen is toegenomen. Die toename is niet schokkend in verhouding tot het grotere aantal gebruikers, maar voor de stad blijft het een punt van aandacht. Toch besloot de gemeente op basis van die evaluatie om de regels niet aan te passen. In plaats daarvan zijn enkele aanbevelingen overgenomen. Zo wordt het aantal deelscooters en deelfietsen elk jaar bekeken en eventueel aangepast. Ook wordt geprobeerd de registratie van klachten en meldingen te verbeteren, zodat sneller kan worden ingegrepen als het misgaat. Voor bewoners die dagelijks scooters midden op het trottoir tegenkomen, zijn dat mooie woorden, maar het effect laat nog op zich wachten. De lege parkeervakken maken bovendien duidelijk dat de afspraken tussen gemeente en aanbieders van deelvervoer niet goed worden nageleefd of gecontroleerd.

Achter het aanhoudend inzetten van deelvervoer zit een agenda waarover inwoners niet worden geïnformeerd: de vervoersmiddelen zijn niet langer eigendom van de consument, maar worden beheerd door een organisatie die de voorwaarden en toegang bepaalt. De organisatie achter de deelmobiliteit kan de gebruiker op elk moment uitsluiten of het vervoer plotseling stopzetten. Dit past bij de agenda van het  World Economic Forum (WEF) dat ernaar streef iedereen van zijn privé bezittingen te ontdoen en volledig afhankelijk te maken van de aanbieders van diensten van de triljoenairs achter het WEF. Deelmobiliteit is een van de punten van hun agenda 2030.

8 gedachten over “PARKEERVAKKEN LEEG: DEELSCOOTERS SCHIEDAM BLIJVEN OVERLAST GEVEN

  1. Zou tijd worden als de gemeente zich meer zou gaan bezighouden met automobilisten die zijn of haar auto overal a-sociaal neer donderen. Die deelscooters veroorzaken best overlast maar nog steeds veel minder dan auto’s die hele stoepen, op afritten, kruispunten en fietspaden blokkeren.
    Een deelscooter kan je nog opzij donderen een auto niet.

    1. Vergeet de misdragingen wat parkeren betreft de agentjes niet Jaap, deze hebben veel moeite met de verkeersregels en fatsoensnormen.

  2. Als je niet wilt integreren moet je je eigen toch ook nooit aan de regels houden ? ………………… Stelletje Kaffers ! …………

  3. @Wallie
    Ben het voor het grootste gedeelte met je eens. Maar als ergens een hulpverleningsvoertuig hard nodig is, inbraak, brand, reanimatie o.i.d. vind ik het prima dat ze hun voertuig zo dicht mogelijk bij het voorval plaatsen. Volgens mij hebben ze daar ook vrijstelling voor, om verkeersregels te overtreden bij werkzaamheden.
    Dat geldt denk ik voor alle hulpverleningvoertuigen.
    Het betekent niet dat je overig verkeer in gevaar mag brengen, overlast is vervelend maar dat is jammer. En de overlast zal niet de hele dag, avond en nacht duren. Dat gebeurd wel door de ASO-PARKEERDERS.
    Boodschappen doen is een iets ander verhaal.
    Maar toch heb ik heb liever dat een hulpverleningsvoertuig dubbel geparkeerd staat voor de Chinees, dan dat ze 10 minuten moeten lopen naar hun auto, als ze op een parkeerplaats staan, om naar een spoedgeval te gaan waar elke seconde telt.
    Enige tijd geleden had je ook van die azijnpissers die tegen nachtvluchten van de traumahelikopter waren, het maakte teveel herrie. Vervelender vind ik de stadswachtjes dit zijn uiteraard geen hulpverleners en rijden ook niet in een voorrangsvoertuig, maar zetten te pas en onpas hun gele zwaailichtjes aan en zich Asociaal gedragen met rijgedrag.

    1. Er woont een agentjesechtpaar in mijn wijk, hun elektrieke privé voertuig staat rustig een week aan de laadpaal met schijt aan hun buren en hun kérreven staat gedurende de zomer ook weken bij buren voor de deur waar drie dagen is toegestaan. Mentaliteit ,,handdoekje leggen”. Ze vallen in negatieve zijn op in de wijk, de anderen gaan enkele keren per jaar op vakantie zonder op te vallen. Ook hun honden laten ze bij voorkeur niet bij zichzelf voor de deur schijten maar bij anderen. Agentjes aan het werk parkeren ook dubbel of op een gehandicaptenplek om een broodje te gaan halen.

  4. @wallie.
    Ben het in dit geval 100% met je eens.
    Als dit verhaal klopt.
    Het is zeker niet netjes wat deze lui doen. Maar als een niet politieagent het zou doen is er dan minder overlast?
    Buurtbewoners kunnen deze lui toch ook aanspreken over hun gedrag?
    Of geldt hier; “Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen”.
    ‘Gelukkig’ staat hun auto bij een oplaadpaal en hun caravan in een parkeervak, althans niet op het trottoir.
    Auto’s die dagelijks op de stoep en fietsstroken staan en op/ afritten blokkeren vind ik toch a socialer.

    1. @ Jaap , sorry hoor ! ik wilde reageren maar ik ben het nu helemaal kwijt ………… excuses daar voor hoor ! ……….

  5. @Jan.
    Geen probleem ik vermoed dat jij in West woont. Daar zijn ook veel aso parkeerders, maar wonen denkelijk geen agenten.
    Dus geen last van caravans en volle parkeergelegenheid bij laadpalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *