De vervoerbedrijven gaan zelf aan de bak met nieuwe abonnementen, reisinformatie en nieuwe OV-betaalvormen, zoals vanuit de branche nu al stappen gezet worden om op termijn te kunnen betalen met de mobiele telefoon, barcode en bankpas. Door slim en gericht te investeren in bestaande infrastructuren, maken we het OV beter voor de reiziger en goedkoper voor de belastingbetaler.
De RET presenteert vanochtend met de andere vervoerders een toekomstvisie voor de komende twintig jaar.
Het gaat het om een contract van in totaal drie miljard euro. Behalve het vervoer maken ook onderhoud van de infrastructuur en sociale veiligheid deel uit van de overeenkomst. Uitgangspunt van de nieuwe concessies is dat de huidige tram- en metrolijnen gehandhaafd blijven.
Concessieverlener MRDH stelt kwaliteitseisen aan het vervoer. De reizigers van RET moeten het vervoer minimaal een 7,5 geven, oplopend tot een 7,8 aan het einde van de concessieperiode. De RET hoeft daar niet veel extra’s voor te doen; vorig jaar haalde de Rotterdamse vervoerder al een 7,8 voor de tram en een 7,6 voor de metro.
De MRDH heeft daarnaast ook afspraken vastgelegd over stiptheid en minimale rituitval. De daaraan gekoppelde bonus/malus-regeling prikkelt de vervoerders om op tijd te rijden.