SCHIEDAM- In totaal registreerde de gemeente Schiedam vorig jaar 237 klachten over handhaving via het Klant Contact Centrum (KCC), een daling ten opzichte van voorgaande jaren. Deze afname is mede te danken aan de invoering van een nieuw zaaksysteem, dat de registratie van klachten heeft beïnvloed.
Daarnaast ontving de bezwaarschriftencommissie 229 bezwaarschriften, waarvan 222 zijn afgehandeld. Veel van deze bezwaren betroffen handhavingskwesties zoals verkeerd aangeboden huisvuil en omgevingsrecht. In 76% van de gevallen werd de wettelijke behandeltermijn gehaald, met een variërend percentage van 91% voor ambtelijk horenzaken en 62% voor zaken die door de commissie werden behandeld.
Verder dienden inwoners 47 verzoeken in bij de Nationale Ombudsman met betrekking tot gemeentelijke klachten. Een groot deel van deze verzoeken werd terugverwezen naar de gemeente, omdat indieners hun klachten niet eerst via de interne procedures van Schiedam hadden ingediend. In sommige gevallen heeft de Ombudsman klachten opgelost via bemiddeling en doorverwijzing naar de juiste instanties.