WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland

‘MEER TREINEN MOGELIJK OP SPOOR SCHIEDAM-DELFT’

SCHIEDAM– Volgens staatssecretaris Chris Jansen (PVV) is het spoor tussen Delft Campus en Schiedam Centrum stevig genoeg om in de toekomst meer treinen te laten rijden. Uit onderzoek is gebleken dat er geen extra maatregelen nodig zijn om de spoorbaan op dit traject te versterken. Daardoor kan er sneller worden doorgewerkt aan het verbeteren van de dienstregeling en worden kosten bespaard.

Het onderzoek maakt deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), een landelijk project dat ervoor moet zorgen dat op drukke trajecten vaker treinen kunnen rijden, bijvoorbeeld elke 10 minuten. Tussen Delft en Schiedam is het doel om zes sprinters per uur in beide richtingen te laten rijden.

Tot voor kort was nog onzeker of de zogeheten ‘baanstabiliteit’– de stevigheid van het spoor en de ondergrond – dit zou toelaten. Een tegenvallend resultaat had geleid tot extra kosten en vertraging, maar volgens de twaalfde voortgangsrapportage van het programma is het risico inmiddels onderzocht en valt het mee: ‘De baanstabiliteit tussen Delft Campus en Schiedam vormt geen belemmering voor de invoering van de PHS-productstap naar zes sprinters per uur’, aldus de brief van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *