MAASSLUIS– Wethouder Sjoerd Kuiper (PvdA) gaat bij de MRDH en de RET navraag doen over de inzet van OV-boa’s op het Maassluise deel van de Hoekse Lijn. Aanleiding is een reeks meldingen van zwartrijders en ander hinderlijk gedrag op en rond metrohaltes, waarbij controleurs zelden zichtbaar zijn. De wethouder beloofd de gemeenteraad schriftelijk te informeren over de roosterindeling en de afspraken die hierover bestaan.
De toezegging komt na vragen van Garry Brouwer (Leefbaar Maessluys), die recent twee keer getuige was van zwartrijders die zich via de toegangspoortjes toegang verschaften tot de metro, soms zelfs met een elektrische step. Volgens Bouwer is er nauwelijks sprake van toezicht tussen Schiedam Centrum en Hoek van Holland, terwijl reizigers wel verplicht zijn te betalen.
De wethouder erkent de situatie en geeft aan dat de MRDH jaarlijks 35 miljoen euro uittrekt voor openbaar vervoer en sociale veiligheid. Een deel daarvan gaat naar de inzet van boa’s die bevoegd zijn om op te treden tegen zwartrijders en andere ordeverstorende situaties. Hoewel deze toezichthouders regelmatig actief zijn op het RET-netwerk, is niet bekend hoe vaak zij in Maassluis aanwezig zijn. Kuiper wil dat inzichtelijk maken en hierover helderheid geven aan de raad.
Ook andere fracties sluiten zich bij de zorgen aan. De PvdA merkt op dat boa’s vaak bij Schiedam uitstappen, waardoor het laatste deel van het traject onbewaakt lijkt. GroenLinks wijst op onveilige situaties, zoals mensen die over het spoor lopen of hekken beklimmen. D66 vraagt om opheldering over mogelijke bezuinigingen op sociale veiligheid sinds de lockdowns.
Volgens wethouder Kuiper betaalt Maassluis jaarlijks een kleine bijdrage aan de MRDH, namelijk 9 euro en 3 cent per inwoner. Dat bedrag komt uit de bredere uitkering voor verkeer en vervoer. Hoewel Maassluis daarmee niet direct zeggenschap heeft over het toezicht, wordt het signaal uit de raad wel meegenomen in het overleg met MRDH en RET.