ROTTERDAM– De Stichting Rotterdams Openbaar Vervoer Museum en Exploitatie Oldtimers (RoMeO) waarschuwt voor de gevolgen van het Rotterdamse Vervoerplan 2026. De stichting stelt dat de voorgenomen verwijdering van delen van de traminfrastructuur ervoor zal zorgen dat historische museumtrams een belangrijk deel van hun route verliezen.
Op 15 mei bespreekt de gemeenteraad het plan dat voortvloeit uit eerdere besluiten over de toekomst van het tramnet. Het stadsbestuur wil onder andere de rails tussen het Heemraadsplein en de Schiedamseweg weghalen om de verkeerssituatie te veranderen. RoMeO betwijfelt of deze ingreep echt bijdraagt aan een veiligere omgeving, maar stelt dat het verdwijnen van de trambanen directe gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van Delfshaven.
Volgens RoMeO maakt Citytour Lijn 10 jaarlijks tienduizenden ritten met toeristen naar deze historische wijk. Delfshaven is na het Willemsplein de drukste in- en uitstaphalte op de route. De museumtrams zijn al jaren een zichtbare en geliefde toeristische attractie, vergelijkbaar met de bekende trams in steden zoals Lissabon. Het verdwijnen van delen van het tramnet zou betekenen dat de historische trams hun gebruikelijke route niet meer kunnen rijden, waardoor bezoekers mogelijk minder geneigd zijn om de rit te maken. De stichting vreest dat dit niet alleen gevolgen heeft voor het stadsbeeld en het toerisme, maar ook voor de financiële situatie van het museum. RoMeO genereert inkomsten via de tramritten om de collectie van oude trams, bussen en metro’s te onderhouden. Minder reizigers betekent minder inkomsten, waardoor het museum meer afhankelijk zal zijn van gemeentelijke steun.