ROTTERDAM- In Rotterdam stuiten inwoners die hun auto willen delen op onnodige hindernissen, zo stelt GroenLinks in schriftelijke vragen aan burgemeester en wethouders. De partij maakt zich zorgen over de belemmeringen die autodelen minder aantrekkelijk maken en pleit voor maatregelen die het makkelijker maken om deze vorm van mobiliteit te benutten.
Een belangrijk knelpunt is het beperkte aantal toegangspassen per auto in buurtparkeergarages. Dit zorgt ervoor dat buren die samen een auto delen steeds de pas moeten overdragen, wat als onpraktisch wordt ervaren. GroenLinks vraagt het stadsbestuur om deze regel te versoepelen om het delen van auto’s te vergemakkelijken.
Daarnaast geven commerciële aanbieders van deelauto’s aan dat parkeergarages voor hen minder geschikt zijn. De auto’s staan vaak uit het zicht en de toegang met een pas vormt een extra barrière voor gebruikers. De partij stelt daarom voor om openbare hubs op straatniveau in te richten, zoals de bestaande locaties voor deelscooters en -fietsen.
GroenLinks vraagt ook of het stadsbestuur bereid is om een uitzondering te maken voor deelauto’s, zodat meerdere gebruikers een toegangspas kunnen krijgen. Daarnaast hoopt GroenLinks dat wordt onderzocht in hoeverre het versoepelen van de regels kan bijdragen aan minder autobezit en een betere bereikbaarheid van de stad. Ook wordt gepleit voor samenwerking met aanbieders om geschikte locaties voor deelauto-hubs te vinden.
De partij vraagt zich daarnaast af of bij toekomstige parkeergarageprojecten rekening wordt gehouden met de toegankelijkheid van deelauto’s. Verder wordt gevraagd of andere steden in Nederland of daarbuiten al soepeler beleid voeren.