WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland

CRUISESCHEPEN OP OVERBELAST ELEKTRICITEITSNET ROTTERDAM

ROTTERDAM– Terwijl Rotterdam vandaag groot inzet op de elektrificatie van de scheepvaart, groeit de zorg over de druk op het elektriciteitsnet. Cruiseschepen die aanmeren bij de Cruise Terminal kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom, een ontwikkeling die de stad onder meer minder geluidsoverlast moet opleveren. Tegelijkertijd kampt Rotterdam al met een overvol stroomnet, waardoor nieuwe aansluitingen voor andere projecten in gevaar kunnen komen.

De officiële ingebruikname vond eerder vandaag plaats aan de Holland Amerika Kade, met wethouder Robert Simons (Leefbaar Rotterdam), Mai Elmar (Cruise Port Rotterdam) en Boudewijn Siemons (Havenbedrijf Rotterdam). De havenstad loopt hiermee vooruit op EU-regelgeving die vanaf 2030 voorschrijft dat cruiseschepen walstroom moeten gebruiken.

Volgens Simons betekent de overstap op walstroom een verbetering van de leefbaarheid en economie van de stad. ‘Cruiseschepen zijn een belangrijke inkomstenbron, en door ze aan de stekker te leggen, zorgen we voor schonere lucht en minder geluid. Dit komt zowel de bewoners als de toeristische sector ten goede. Ik ben trots op wat we hier vandaag bereiken.’

Het plan voor de walstroominstallatie ontstond in 2019, toen de gemeenteraad een motie van Leefbaar Rotterdam-raadslid Geert Koster steunde. In maart 2022 ondertekenden de gemeente, het Havenbedrijf en Cruise Port Rotterdam een overeenkomst voor de gezamenlijke uitrol van het project. De bouw is uitgevoerd door het Deense PowerCon, in samenwerking met netbeheerder Stedin en diverse onderaannemers. De gemeente stelde een renteloze lening van 8,75 miljoen euro beschikbaar om het project te ondersteunen.

Waar vandaag niet over is gesproken bij de lancering van walstroom voor cruiseschepen; Rotterdam kampt met netcongestie door de overstap op alternatieven als zonnepannelen en windturbines, waardoor het netwerk tegen zijn grenzen aanloopt, wat bijvoorbeeld gevolgen heeft voor de aanleg van warmtenetten. Recent onderzoek wijst uit dat de aansluiting van grote pompen, nodig voor collectieve warmtevoorzieningen, niet mogelijk is vanwege overbelasting van het stroomnet.

Eén gedachte over “CRUISESCHEPEN OP OVERBELAST ELEKTRICITEITSNET ROTTERDAM

  1. Cruiseschepen met vakantievierders leveren geld op voor de gemeente Rotterdam, de middenstand en voor werkenden.
    Een luxueus schip voor gelukzoekertjes in de Merwehaven levert geen geld op voor Rotterdammers, kost alleen maar geld.
    Als dit schip Rotterdam verlaat, met gelukzoekertjes, levert dat geld op en ruimte op het elektriciteitsnet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *