WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland

BEDENKINGEN BIJ NIEUWE VERKEERSDREMPELS MAASSLUIS

MAASSLUIS– Inwoners en gemeenteraadsleden uit Maassluis maken zich zorgen over de onlangs geplaatste verkeersdrempels op onder andere de Uiverlaan, Mozartlaan en Westlandseweg. D66 Maassluis heeft het stadsbestuur een reeks schriftelijke vragen gesteld, waarin wordt aangedrongen op opheldering over de keuzes rond vormgeving, plaatsing en communicatie van de nieuwe drempels. Op het stadhuis laat men weten dat er momenteel een evaluatie loopt, waarin ook gesproken wordt met hulpdiensten en openbaarvervoerbedrijven. Daarnaast wordt nog gewacht op de metingen van de gereden snelheden op de betreffende straten. Pas als deze informatie compleet is, zal inhoudelijk worden gereageerd op de vragen van D66 en van bewoners.

De verkeersmaatregelen zijn bedoeld om de snelheid van het verkeer af te remmen, maar de manier waarop dit is uitgevoerd roept vragen op. De drempels zijn hoger en steiler dan gebruikelijk en bestaan uit ander materiaal dan bewoners gewend zijn van vergelijkbare situaties elders in de stad. Op sommige 50 km/u-wegen moet aanzienlijk afgeremd worden – soms tot circa 25 km/u – om er zonder schade of schrik overheen te kunnen rijden. Vooral op de Uiverlaan zouden hierdoor gevaarlijke situaties ontstaan. De drempels liggen deels op de fietsstrook, waardoor auto’s uitwijken en fietsers in de verdrukking komen. D66 wijst erop dat maatregelen die bedoeld zijn om wegen veiliger te maken, niet mogen leiden tot nieuwe risico’s voor andere verkeersdeelnemers.

Ook het gebrek aan waarschuwingsborden speelt een rol. Weggebruikers worden nu onverwacht geconfronteerd met de obstakels, wat kan leiden tot abrupt remmen en onoverzichtelijke verkeerssituaties. D66 wil weten waarom de borden ontbreken en of het college bereid is om alsnog adviessnelheden aan te geven bij de drempels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *