WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland

NACHTELIJKE ONDERZOEKEN FIETSBUIS SCHIEDAM-PERNIS

SCHIEDAM- In de nachtelijke uren voert Rijkswaterstaat deze week diverse onderzoeken uit in de fietsbuis (F-buis) en de buis voor brommers en scooters (C-buis) van de Beneluxtunnel tussen Schiedam en Pernis. Deze werkzaamheden maken deel uit van de voorbereidingen op een grootschalige renovatie van de tunnel die over enkele jaren op de planning staat. De nachtelijke inspecties betekenen dat de C-buis tijdelijk wordt afgesloten. Om het verkeer van brommers, scooters én fietsers toch door te laten gaan, zijn pendelbussen ingezet. Fietsers kunnen daarvan gebruik maken, omdat twee van de liften in de F-buis momenteel buiten werking zijn. Verkeersregelaars begeleiden het overstappen naar de pendeldienst.

De storing aan de lift is niet de enige in de tunnel. Gebruikers van de fietsbuis melden al langere tijd problemen met liften en roltrappen. Volgens Rijkswaterstaat zijn de defecten frustrerend voor zowel gebruikers als onderhoudsploegen. ‘We proberen storingen altijd zo snel mogelijk te verhelpen’, laat een woordvoerder weten. ‘Toch is dat niet altijd direct mogelijk. Soms moeten onderdelen worden besteld, wat tot vertraging leidt.’

De hinder wordt extra vervelend voor fietsers die aan de verkeerde kant de tunnel inrijden. Zij moeten in sommige gevallen weer helemaal terug naar het andere uiteinde fietsen als een lift of roltrap defect blijkt. Rijkswaterstaat onderzoekt hoe gebruikers beter geïnformeerd kunnen worden vóórdat zij de tunnelbuis betreden. Aan de ingang van de tunnel staan inmiddels borden die verwijzen naar de C-buis, zodat fietsers via die route kunnen reizen. Totdat de storingen zijn opgelost, blijft de pendeldienst ook beschikbaar voor fietsers.

Niet alle defecten zoden zijn te wijten aan slijtage of ouderdom, stelt Rijkswaterstaat. Een deel van de storingen ontstaat door vandalisme of verkeerd gebruik. In meerdere gevallen zouden noodstopknoppen onnodig zijn ingedrukt, knoppen besmeurd of bedieningspanelen vernield. Dergelijke acties zorgen ervoor dat installaties automatisch uitvallen, met alle gevolgen van dien.

Met het oog op de geplande renovatie blijft Rijkswaterstaat inzetten op onderzoek, monitoring en aanpassing van de systemen. Het doel is om toekomstige overlast tot een minimum te beperken, al blijft het gedrag van gebruikers een belangrijke factor bij het goed functioneren van de voorzieningen in de tunnel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *